Het Doelab

Iedereen die iets nieuws leert staat voor een uitdaging, waarbij de intelligentie ondergeschikt is aan de Mindset. Doordat we in een prestatiecultuur leven worden kinderen bang om te falen en kiezen ze voor de makkelijke weg. Fouten maken resulteert in een negatief zelfbeeld. Als je voor een uitdaging komt te staan en je geeft bij voorbaat al op omdat je gelooft dat je het toch niet kan en comfortabel blijft zitten in de zone van de eigen ontwikkeling dan leer je vrij weinig. In het Doelab geven we les om de juiste houding aan te nemen om tot leren te komen.

 

Kinderen die leren doorzetten, blijven proberen, andere manieren zoeken om tot een goed resultaat te komen en obstakels overwinnen, gaan door de leerkuil en groeien (Visible Learning – John Hattie). Iemand met een IQ van 135 maar met een vaste mindset zal het uiteindelijk minder ver schoppen in zijn leven dan iemand met een IQ van 65 maar met een groei mindset (Growth mindset – Carol Dweck)
Een vaste mindset belemmert ontwikkeling. Een groei mindset zorgt voor motivatie en doorzettingsvermogen en is onmisbaar voor het ontplooien van talenten. Het goede nieuws is dat je een vaste mindset kunt veranderen in een groei mindset. Volwassenen spelen hierbij een cruciale rol.

 

Hoe ziet dit er dan uit in de praktijk?

Groepen kinderen (5-8 kinderen) uit dezelfde bouw ontvangen ondernemend en passend onderwijs gedurende 1,5 uur voor het hele schooljaar. Op een Doelab-dag komt zo iedere bouw aan de beurt zodat er 15-24 kinderen succeservaringen opdoen die ze weer mee terug nemen naar de klas.

 

Er wordt thematisch gewerkt en de lessen zijn vooral heel praktisch. De onderwerpen zijn ICT, techniek, koken, handenarbeid, tuinieren, werken met textiel, stages en boodschappen doen. Maar ze doen ook klusjes in en om de school. In ieder thema zijn algemene doelen beschreven, worden rekenkaarten ingezet en wordt er aan persoonlijke doelen gewerkt.
Kinderen stromen in september of februari in en blijven minimaal 6 maanden in het Doelab. Als we zien dat een kind genoeg vaardigheden heeft geleerd en succeservaringen heeft opgedaan, kan hij uitstromen waardoor er weer een plekje vrij komt. Per semester wordt er een POP-gesprek gehouden en de doelen die daaruit voortkomen neemt de leerling mee naar de klas.

 

Ouders en leerkrachten worden wekelijks op de hoogte gehouden middels een digitaal verslag en social media.

 

 

Kookschorten ontwerpen en maken: