Waar wij voor staan

Denken, doen en ontdekken is het motto van onze school

Eigentijds onderwijs is onderwijs dat zich richt op wat onze leerlingen in deze tijd nodig hebben. Het zorgt voor een basis die hun succes in hun verdere schoolcarrière vergroot. Dat is onze drijfveer. Met de term eigentijds geven we aan dat het onderwijs van gisteren niet meer het onderwijs van vandaag of morgen hoeft te zijn. Ons onderwijs is een mix van denken, doen en ontdekken.

Denken
Kijkend naar de '21st Century Skills' voeden wij onze leerlingen op tot kritisch, creatief denkende mensen. We zetten onder andere in op vaardigheden als discussiëren, filosoferen en debatteren.

Doen
Onderwijs moet voldoende ruimte bieden om de wereld na te spelen. Niet alleen biedt dit naspelen van de echte wereld de mogelijkheid om verschillende leerinhouden te combineren, het zorgt ook voor betrokkenheid en plezier in leren. De buurt biedt ons de wereld op een presenteerblaadje aan.

Als u een groep leerlingen buiten ziet lopen, grote kans dat ze op weg zijn naar de Jaap Edenbaan of naar een bliksemstage bij een bedrijf. Wij leren onze kinderen door de wereld te ervaren.

Ontdekken
Kinderen zijn kleine ontdekkers. Ze willen ergens achter komen, iets uitproberen en ervaren wat werkt, of juist niet. Leerlingen die leren vanuit nieuwsgierigheid zijn intrinsiek gemotiveerd. Om die reden wakker we de nieuwsgierigheid en ontdeklust aan en geven leerlingen situaties waarin ze mogen ontdekken.

Vanuit ontdekken maken wij de overstap naar onderzoeken. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen leren om een onderzoek uit te voeren en daarbij gebruik te maken van vaardigheden die horen bij de verschillende fases van onderzoek.